När kostnader uppstått och betalats under projektets genomförande kan ansökan om utbetalning göras till Jordbruksverket.
Leaderkontoret bör kontaktas innan ansökan om utbetalning görs och vi hjälper gärna till! Det går också bra att boka tid för att göra ansökan på plats på leaderkontoret.
Ansökan om utbetalning görs i e-tjänsten Mina sidor. Underlagen skickas per post. Du hittar de mest använda blanketterna och guiderna för utbetalning nedan. Mer material finns på Jordbruksverkets webbutik.
Gå till ansökan om utbetalning/mina sidor Jordbruksverket
När du ska skicka in dina underlag ska du använda ett försättsblad som ska vara undertecknat av behörig firmatecknare eller av den som har en giltig fullmakt. Försättsbladet ska ligga överst i bunten av underlag som skickas in. Behöver du dela upp underlagen i flera kuvert ska du använda ett försättsblad per kuvert och numrera dem, exempelvis försättsblad nummer 2 av totalt 4.
- Lägg alla fakturor med tillhörande underlag efter varandra i samma ordning som du registrerade dem i e-tjänsten.
- Därefter samlar du alla betalningsbevis och lägger i samma ordning som fakturorna.
- Efter det lägger du alla underlag som styrker utgifter för personal.
- Andra underlag som du skickar med din ansökan om utbetalning lägger du efter varandra i lämplig ordning.
De här underlagen kan du behöva skicka in om du ska redovisa faktiska utgifter:
- Kopior av fakturor, som du redovisat i utgiftssammanställningen, inklusive följesedlar och annat underlag som fakturan hänvisar till. Du behöver också skicka in exempelvis kvitton, biljetter, inbjudningar och närvarolistor som styrker olika utgifter.
- Betalningsbevis som visar att utgifterna är betalda. (Om du har fått beslut om undantag från kravet på betalningsbevis räcker det att du har intygat att alla utgifter är betalda i ansökan om utbetalning. Undantag kan endast organisationer med central ekonomifunktion och myndigheter få.)
- Underlag för utgifter för personal i form av kopior av lönespecifikation och anställningsavtal samt beräkning av timlön och projektdagbok.
- Underlag för offentlig resurs. Om resursen är i form av arbete krävs samma underlag som för utgifter för personal. Om resursen är material kan du styrka värdet genom värderingsintyg av oberoende värderare, kopior på fakturor eller prislista.
- Om du är upphandlingsskyldig ska du skicka in underlag som visar att du har upphandlat upptagna utgifter på ett korrekt sätt.
- Inbetalningsbevis för finansiering som visar hur mycket pengar du har fått in till ditt projekt eller din investering från annan part.
- Övriga bilagor som din myndighet kräver för handläggning av din ansökan om utbetalning.
I samband med ansökan om utbetalning ger ni en lägesrapport i e-tjänsten, som beskriver vad som hänt i projektet och hur utgifterna ni redovisar bidragit till genomförandet.
- Ansök om utbetalning regelbundet och kom igång tidigt.
- Ta bara upp utgifter som är aktuella för projektet och hittas i er beslutade budget.
- Förändras förutsättningarna under projektets gång ska leaderkontoret kontaktas. Annars finns risk att stöd inte kan betalas ut.
- Särredovisa projektet (särredovisning med speciell redovisningskod/kostnadsställe).
- Använd rätt logotyper.
- Stäm av ansökan om utbetalning och korrigera eventuella fel med leaderkontoret innan ni skickar in den till Jordbruksverket.
- Håll koll på slutdatum och skicka in ansökan om slututbetalning med slutrapport i god tid före slutdatum.
- Högst 80 % av projektstödet betalas ut innan projektet är slutredovisat.